Waarom oogproblemen in de toekomst alleen maar zullen toenemen

29/04/2016 | 08:08

Feit: we brengen steeds meer tijd achter een beeldscherm door.

Computer, iPad, smartphone, flatscreen, e-reader,… het aantal beeldschermen in de directe omgeving is de voorbije jaren alleen maar toegenomen. En het aantal uren achter een beeldscherm stijgt nog altijd. Deze feiten gelden niet alleen voor volwassenen, maar (vooral) ook voor onze kinderen/jeugd.

De kwaliteit van beeldschermen is de voorbije jaren serieus verbeterd. Zo is bijvoorbeeld de contrastwaarde veel beter dan vroeger. Om dit te bereiken maken fabrikanten gebruik van blauw licht, ofwel licht met een hoge energiewaarde. (In het Engels gebruikt men hiervoor de term HEV – High Energy Visible).  

De voors en tegens van blauw licht

We hebben blauw licht nodig: het toont ons het verschil tussen dag en nacht, het regelt de slaap, geeft energie en zorgt voor een goed humeur. Op het werk zorgt het voor een hogere alertheid en productiviteit (op korte termijn) bij beeldschermwerkers.

Zeker in deze trieste en natte aprilmaand hebben we allemaal nood aan blauwe lucht (die ook blauw licht geeft) en warmere temperaturen. Een teveel aan blauw licht – wat meer en meer voorkomt – heeft negatieve gevolgen: het verstoort ons bioritme en het zorgt voor een versnelde slijtage van de ogen met bijhorende indicaties:

  • de eerste symptomen:

Vermoeide ogen – Geïrriteerde ogen – Droge ogen – Tranende ogen – Pijn rond de ogen – Hoofdpijn – Wazig zien – Dubbel zien – Slapeloosheid – Moeite om te focussen – Verhoogde prikkelbaarheid 

  • in een volgend stadium kan dit leiden tot:

Migraine – Insomnia (langdurige slapeloosheid) – Cataract – Maculopathie (aantasting van het netvlies) of Macula degeneratie (wat in uiterste gevallen kan leiden tot blindheid) Vooral de huidige jeugd die veel met computer, tablet, smartphone,... bezig is – en zich niet beschermt – zal met de gevolgen geconfronteerd worden. Wetenschappers verwachten dat waar cataract nu vanaf +/- 70 jaar optreedt, dat in de toekomst vanaf 35 jaar zal zijn!    

Hoe kun je je ogen beschermen?

  • Zorg dat er altijd minimaal 60 cm afstand is tussen jou en het beeldscherm
  • Knipper regelmatig met je ogen. (Normaal bewegen onze oogleden om de 4 à 5 seconden, achter de computer neemt deze frequentie af tot om de 15 seconden).
  • Neem om de twee uur minimaal een kwartiertje rust én werk niet langer dan 5 à 6 uur per dag achter een beeldscherm.
  • Gebruik geen laptop, tablet of smartphone vlak voor het slapengaan. Blauw licht zorgt ervoor dat er minder melatonine wordt aangemaakt, waardoor iemand later inslaapt en de volgende ochtend meer vermoeid is.

Best Vision Advies 

INDOOR EN OUTDOOR

Omdat er zoveel bronnen van blauw licht zijn, raadt Best Vision een bril met ‘blue light protection’ glazen aan – ook voor mensen die normaal geen bril dragen, maar die wel dagelijks meer dan 4 uur aan computer/tablet /smartphone/TV besteden. De blue protect coating filtert het blauwe licht en zorgt ervoor dat de ogen ontspannen blijven, de beelden verscherpen en het contrast vergroot wordt. Het zorgt er vooral voor dat u uw ogen beschermt, zodat u niet geconfronteerd wordt met oogproblemen op jongere leeftijd.

 

« Terug naar het overzicht

Blog

Laat je niet verblinden door een laagstaande zon!

12/05/2017 | 14:02

Verblinding door een laagstaande zon is een bekend fenomeen, maar toch is het ieder jaar opnieuw de oorzaak van vele ongelukken. En weet je dat de meeste zonnebrillen niet goed genoeg beschermen?

Meer…

Best Vision Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van acties, promo's en nieuwe collecties. Schrijf je snel in op de nieuwsbrief

Inschrijven »