STIJL- EN KLEURADVIES

Een eerste indruk maak je maar één keer

Bij het kiezen van de juiste bril mag u niet over een nacht ijs gaan. Best Vision heeft jarenlange ervaring om u het beste advies te geven. Als eerste in Belgïe adviseren wij een brilmontuur op basis van harmonie van gelaatskenmerken, lichaamsbouw, kleding en persoonlijkheid. (opleiding gevolgd in München en Salzburg bij Elisabeth Motsch). Verder houden wij rekening met de gewenste stijl en adviseren u de gepaste kleur. U stapt onze winkel uit met advies op maat!

Het beste advies kunnen we natuurlijk in de winkel geven, toch willen wij u hier al enkele tips en overwegingen meegeven. Tips die we geschreven hebben voor het magazine Close en u moeten helpen bij het zoeken naar een nieuwe bril.

 

WAAR DENK JE BEST AAN VOOR JE EEN BRIL KOOPT?

Voor je op zoek gaat naar een nieuwe bril, ga je best bij jezelf na wat je precies verwacht van je nieuwe bril en waar  hij zeker aan moet voldoen. Dit maakt dat je gericht kunt zoeken en niet nodeloos alle modellen hoeft te passen, wat vaak tot onzekerheid leidt.

Is hij bv enkel voor de computer bedoeld laat je dan geen sportbril aanpraten, dat is nergens voor nodig. Heb je kleine kinderen in huis denk dan eraan dat een ongelukje snel gebeurd kan zijn, ze grijpen in hun enthousiasme graag naar een gezicht. Een  bril die tegen een stootje kan is dan beslist geen overbodige luxe. Mag het een kleurrijk exemplaar zijn, of  vereist je werk eerder een zakelijke uitstraling?

Als je eruit bent waar je de bril precies voor nodig hebt kom je uit bij de kleur van de bril. Een antwoord op deze vraag is zeker zo belangrijk, want de kleur bepaalt voor een groot deel de uitstraling die je krijgt met de bril. De juiste kleur doet je er gezond en goed uitzien, een verkeerde kleur geeft vaak een grauw en ziekelijk voorkomen. Bovendien, een bril in jouw kleur draag je graag, een verkeerde kleur blijkt achteraf een miskoop. Menig kleerkast hangt vol met miskopen. Als je al een  kleurenanalyse hebt laten doen neem je best je kleurenpas mee naar de winkel. Heb je dit niet gedaan kunnen volgende vragen je op weg helpen. Wat is je favoriete kleur? Welke kleurcombinaties draag je graag in je kleding, waar voel je je goed mee en welke stukken blijven meestal hangen in de kast?  

Hoe modieus mag een bril zijn?

Het antwoord op deze vraag heeft veel te maken met je persoonlijkheid en je kledingstijl. Wanneer je een modieuze extravagante bril wil, moeten ook je karakter en kleding dit uitstralen, anders ga je volledig de mist in. Wanneer je eerder een rustig voorkomen hebt  en onopvallend gekleed door het leven gaat, is een extravagante bril geen goed idee, omdat het totaalbeeld dan niet klopt. Een voorbeeld: een conservatieve dame, ouderwets gekleed, met een moderne grote zonnebril van bv Tom Ford, ziet er uit als iemand uit de oude doos. Dezelfde zonnebril geeft aan een modieus geklede dame een super trendy uitstraling.

Modieus op het werk of toch maar beter niet?

Je beroep kan ook een reden zijn om rekening te houden met de stijl van je bril. Werk je in een zakelijke werkomgeving, waar een conservatieve dresscode aangewezen is, is een opvallende modieuze  bril geen optie. Wil je toch zo’n bril omdat hij helemaal bij je karakter past, draag hem dan na het werk en privé. In bijvoorbeeld een bankdirecteur met een knaloranje extravagante bril op zijn neus heb ik alvast geen vertrouwen. Die verkoopt aan mij geen hypotheek. In dit voorbeeld tast deze bril zijn betrouwbaarheid aan.  Diezelfde bril past beroepshalve wel perfect bij een architect. Hier ondersteunt de bril namelijk zijn creativiteit  en dit verhoogt zijn geloofwaardigheid.

Tips en richtlijnen om een goede mix te vinden tussen mode en montuur.

-Hoe modieus ben ik gekleed?
-Hoe is mijn persoonlijkheid: kalm, bescheiden of eerder levendig, extravert?
-Moet of mag de bril dominant op de voorgrond treden?
-Ziet men mij nog, of ziet men enkel nog de bril?
-Wat is gewenst in mijn werk- en sociale omgeving?
-Moet de bril mijn  persoonlijkheid ondersteunen, zodat ik door de bril een modieuzer, creatiever, dan wel een betrouwbaarder voorkomen krijg?
-Modieuze kleuren zijn enkel aan te raden als je meer dan één bril hebt.

De kleur van je bril.

De kleur van je bril kan je passend kiezen  bij de kleur van je haar, huid, ogen of kleding. Let steeds op de kleuren in je kleerkast. Je lievelingskleur is vaak een goede graadmeter. Draag je veel bonte kleuren overdrijf dan niet met de kleur van je bril, tenzij je meer dan één bril hebt. Let je bij je keuze vooral op haarkleur,  dan is een neutrale tint die harmonieus werkt aangewezen. Blauwe ogen stralen nog mooier  met een blauwe bril. Dit geldt niet altijd voor bruine ogen, hier moet ook naar  huid-en haarkleur gekeken worden.

Zwarte brillen passen erg mooi  in combinatie met zwarte kleding 

Welke stijl moet je kiezen?

Er zijn net als bij kleding, diverse verschillende stijlrichtingen waar je uit kunt kiezen.

Klassiek, elegant, sportief, romantisch, exotisch, sexy, glamoureus, extravagant, nerd look voor de jeugd of een combinatie van stijlen, het kan allemaal. Op het werk of in je vrije tijd, een vergadering of een feest, allemaal verschillende situaties die een andere aanpak vragen. Kom je beroepshalve of in je sociale leven in omstandigheden waar aangepaste (stads)kledij de regel is, dan is een bijhorende stijlvolle bril absoluut een must.


OVER MERKBRILLEN EN BRILLENMERKEN

Deze begrippen lijken op het eerste zicht hetzelfde. Niks is minder waar. Een merkbril is in feite een "gewone" bril waar een bekende naam op wordt gezet. De geniale marketing geeft de consument het Armani of Chanel "gevoel", en hiervoor is hij bereid een hoge prijs te betalen. Een ontnuchterende eyeopener voor merkfanaten is ongetwijfeld deze Amerikaanse reportage over merkbrillen "stickerbrillen"
Wij van Best Vision hechten meer waarde aan ambachtelijk gemaakte brillen en hebben daarom vooral brillenmerken in huis.

MERKBRILLEN HERKENBAAR AAN LOGO

De grotere brillenfabrikanten hebben wel tot 30 merken in hun portefeuille. Zo komen wereldmerken als Bvlgari, Burberry, Chanel, D&G,  Miu Miu, Prada en Ralph Lauren  om een voorbeeld te nemen allen van dezelfde fabrikant. De licenties om brillen te maken van Armani, Boss, Dior, Gucci en Tommy Hilfiger  behoren dan weer  toe aan een andere grote speler op de markt. 

Dat deze brillen op elkaar lijken is haast onvermijdelijk en je kunt ze vaak alleen herkennen aan het logo. Bij élke merkbril trouwens staat het logo zichtbaar aan de buitenkant, hier betaal je tenslotte ook voor en dan moet het wel gezien kunnen worden.

DESIGNERBRILLEN HERKENBAAR AAN EIGEN STIJL

Namen als Alain Mikli, JF Rey, Rolf  en Theo zijn minder bekend bij het grote publiek, toch zijn dit wel echte brillenmerken.. Zij houden zich enkel en alleen bezig met het ontwerpen en fabriceren van brillen.  Deze ambachtelijk en op kleinere schaal gemaakte brillen, munten uit door het  gebruik van innovatieve en vaak exclusieve materialen. De gedurfde en herkenbare designs maken dat op deze brillen géén zichtbare naam of logo staat. Dat is ook nergens voor nodig,  je herkent deze ontwerpers aan hun originaliteit en hun niet te evenaren stijl. Bij deze brillen betaal je vooral voor de gebruikte materialen en voor het exclusief ontwerp. Bovendien, de kans dat je iemand met dezelfde bril tegenkomt is eerder gering en dat is natuurlijk ook wat waard. 

Blog

Laat je niet verblinden door een laagstaande zon!

12/05/2017 | 14:02

Verblinding door een laagstaande zon is een bekend fenomeen, maar toch is het ieder jaar opnieuw de oorzaak van vele ongelukken. En weet je dat de meeste zonnebrillen niet goed genoeg beschermen?

Meer…

Best Vision Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van acties, promo's en nieuwe collecties. Schrijf je snel in op de nieuwsbrief

Inschrijven »